کوره هوای گرم به طور کلی به هیترهای صنعتی که در ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به هیترهای معمولی تولید می شوند، اطلاق میشود.
در این بخش به تعریف کوره هوای گرم می پردازیم:
کوره های هوای گرم به این صورت طراحی شده اند که آتش درون کوره آنها می سوزد و سپس گرما توسط فن های دمنده به سمت خروجی با فشار پرتاب می گردد که این نوع کورههای هوای گرم از حجم هوادهی بسیار بالایی نیز برخوردارند.
بخش های سازنده کوره هوای گرم:
مبدل حرارتی کورههای هوای گرم:
قسمت ازسمت داخل با شعله آتش در تماس است و از طرف خارج، هوا جریان دارد. این مبدلها معمولا از جنس استیل نسوز یا ورقهای فولادی نسوز ساخته میشوند که بخشی در معرض هوای آنها، معمولا سطح پره داری است.
سر و صدای ناشی از انقباض و انبساط سریع فولاد در طرحهای جدید کاملا از بین رفته است.
ورقهای فولادی فرمدار نسبت به مبدلهای چدنی، از کارایی بالاتر و وزن کمتری برخوردارند.
2.بادزن (فن):
بادزن مورد استفاده در کوره، هوای اتاق یا محل را به طرف کوره مکش کرده و پس از 25 تا 40 درجه سانتیگراد افزایش دما، در اثر عبور از روی مبدل گرمایی، دوباره به طرف اتاقها هدایت میکند.
خیلی از این فنها در دو مدل آکسیال و سانتریفیوژ دارای موتورهای دو یا سه سرعتی هستند. معمولا در سرعتهای بالاتر افزایش دمای هوا کمتر و کارایی سیستم بهتر است.
کوره ها از نظر محل قرار گرفتن بادزن بر دو نوع هستند:
اگر بادزن به شکلی قرار گرفته باشد که هوا را از مبدل حرارتی مکش نماید، آن را کوره مکشی گویند و اگر طوری قرار گرفته باشد که هوا را به سمت مبدل حرارتی هدایت کند، وزشی یا رانشی گویند.
از نظر ایمنی، نوع وزشی نسبت به مکشی قابل قبول تر است ؛ زیرا کوره مکشی در صورت وجود منفذی در مبدل حرارتی، محصولات احتراق را وارد هوای اتاق مینماید. در این کورهها اتصال بادزن به الکتروموتور مستقیم یا به وسیله تسمه انجام میگیرد.
3.مشعل ها:
مشعل ها در دو نوع گازی و گازوئیلی دسته بندی میشوند. مشعلهای گازسوز ممکن است از نوع دمندهدار یا اتمسفریک باشند. کنترل کوره هوای گرم از دو دستگاه کنترل؛ دستگاه کنترل فن و دیگری کنترل مشعل تشکیل شده است.
طرز کار کوره هوای گرم:
قسمت مشعل کوره از نوع گازی یا گازوئیلی، گرما تولید میکند. گرمای تولید شده در اتاقک احتراق بعد ازعبور از جدارههای آن، به هوایی که در بیرون اتاقک احتراق را احاطه کرده است منتقل میشود و آن را به دمای بالایی می رساند.
این هوا توسط کانال به اتاقها میرود تا بعد از تبادل گرما سرد شده و با دمایی پایینتر به کوره برگردد و مجددا گرم شود.
گرد وغبار ادغام هوای تازه و هوای برگشتی با عبور از روی صافیها، گرفته شده و وارد مکش بادزن میشود. عامل حرکت بادزن یک الکتروموتور است.
اتاقک احتراق به وسیله لولهای به دودکش وصل میشود تا گازهای حاصل از احتراق را تخلیه کند. کورههای هوای گرم معمولا در ظرفیتهای 300000 بی تی یو تا 3000000 بی تی یو ساخته میشوند
موارد استفاده کوره هوای گرم:
- -سالنهای ورزشی
- سالنهای صنعتی
- اماکن عمومی
- گلخانه ها
- استخرها
- مساجد
- بیمارستان ها
- مدارس و …
ویژگیهای کوره هوای گرم:
- مبدل حرارتی در کوره هوای گرم دارای آلیاژ خاصی است که باعث تولید اکسید فلز معلق در فضا نمی شود.
- مبدلهای حرارتی کوره هوای گرم در مجاورت ذرات معلق در هوا دوده تولید نمیکند.
- کوره هوای گرم با توجه به احتراق کامل، تولید منوکسید کربن نمیکند.
- احتراق با سیستم تمام اتوماتیک و بدون شمعک صورت میگیرد.
- دارای فن مخصوص تخلیه گاز حاصل از احتراق میباشد.